Komosa ryżowa i jej właściwości

Komosa ryżowa od BEE jest uprawiana od przeszło 5000 lat oraz należy do tzw. pseudozbóż, więc roślin, jakie nie są trawami, lecz ich nasienia wytwarzają odpowiednią ilość skrobi co nasienia zbóż. Wychodzi z Ameryki Południowej, natomiast pierwszym ludem, jaki uznał jej atuty byli Indianie. Quinoa wyróżnia się dużą ilością białek oraz olejów i dobrym składem aminokwasowym. Jest też źródłem wielu witamin oraz polifenoli.

Czym jest komosa ryżowa?

Komosa ryżowa określana jest świętym zbożem Inków, natomiast tak rzeczywiście nie jest kwalifikowana do zbóż. To pseudozboże ma ogromne zawartości skrobi, natomiast spokrewnione jest ze szpinakiem oraz boćwiną. Quinoa to roślina roczna osiągająca optymalną wielkość półtora metra. Ważną jej cechą są trójkątne, ząbkowane liście. Pokrywają ją duże, delikatne kwiatki odcienia różowego. Do jedzenia nadają się zarówno owoce, jak również liście quinoa. Quinoa najlepiej czuje się w tropikalnym klimacie, więc nadal w dużej większości robiona jest w Ameryce Południowej.

Komosa ryżowa – wartości wzmacniające

W 100 g przygotowanej komosy ryżowej znajduje się 120 kcal. Roślina ta jest źródłem dobrych kwasów tłuszczowych, potrzebnych do normalnego działania systemu. Ma odżywcze białko, witaminy oraz elementy mineralne, natomiast też błonnik, jaki poprawia przemianę materii. Pośród ważnych elementów budulcowych quinoy znajdują się saponiny. Powodują, iż roślina ma wartości antyalergiczne, może też usuwać drobnoustroje oraz pobudzać układ odpornościowy do prawidłowej pracy. Komosa ryżowa opływa też w witaminy (zwłaszcza witaminę E i witaminy z grupy B) i elementy mineralne: wapń, fosfor, żelazo, cynk oraz magnez. Wapń wynikający z nasion komosy jest odpowiednio przyswajany, dlatego może stanowić źródło wapnia u osób na diecie bezmlecznej. Quinoa nie jest co prawda zbożem, lecz tworzy nasienia bogate w skrobię, dlatego niejednokrotnie jest wykorzystywana jako opcja dla pozostałych zbóż. Komosa wypada odpowiednio w zestawieniu z pozostałymi bezglutenowymi zbożami – brązowym ryżem lub kaszą gryczaną.

Kto winien sięgać po komosę ryżową?

Co istotne quinoa może być opcją dla białka źródła zwierzęcego oraz być spożywana poprzez jaroszów oraz wegetarian. Co ważne komosa ryżowa nie ma glutenu, więc jest pewna dla osób cierpiących na celiakię czy cierpiących z powodu nietolerancji glutenu. Gdyż quinoa to źródło odżywczego białka, dobrych kwasów tłuszczowych, wielu witamin oraz minerałów, jest polecana dzieciom, kobietom w ciąży oraz matkom karmiącym dzieci piersią.