Czy warto jeść komosę ryżową?

Komosa ryżowa (https://www.bee.pl/9219-quinoa-komosa-ryzowa), więc quinoa lub ryż peruwiański jest tak nazywanym pseudozbożem – ma wiele skrobi oraz jej nasienia są stosowane w kuchni jak każda pozostała kasza, natomiast z biologicznego punktu widzenia nie należy do zbóż. Uprawiana była początkowo w Ameryce Południowej już parę tysięcy lat temu, była wówczas podstawą wyżywienia pomiędzy innymi zamieszkujących wysokogórskie okręgi Inków, narażonych na niezwykle wymagające, ciężkie wymogi. Jest prosta w uprawie, gdyż dzięki obecności saponin, nadających jej gorzki smak, zwykle odstrasza roślinożerców, jacy mogliby być nią zainteresowani.

Komosa ryżowa – charakterystyka

Komosa ryżowa jest szczególnie popularnym przedstawicielem gatunku, jaki jest w przeszło stu odmianach. Nadaje się przede wszystkim do uprawy w rejonach górzystych, na wielkości od 2500 do 4000 metrów. Z tego względu jest zwłaszcza chętnie uprawiana w państwach umieszczonych w ogromnej ilości na wysokogórskich terenach: w Peru, Boliwii oraz Ekwadorze. Prócz czasu kwitnienia odpowiednio radzi sobie z niskimi temperaturami.

Typy komosy ryżowej

Quinoa jest komosą ryżową potrafiącą być pod rozmaitymi formami. Dostępna jest nie jedynie biała komosa, lecz też komosa ryżowa czerwona oraz czarna; prócz odcienia różnią się one też trochę w smaku. Komosa biała (lebioda) porasta obszar całego kraju oraz jest uważana za chwast; ma wiele białka oraz żelaza i witamin; smakuje niczym szpinak. Młode liście można spożywać oraz robić z nich wywary minimalizujące kaszel lub również leczące rany.

Wartości odżywcze komosy ryżowej

Ziarna komosy mają dużą wartość kaloryczną. Quinoa stanowi źródło odżywczego białka. Ważna jest też ilość błonnika i nienasyconych kwasów tłuszczowych. Komosa ryżowa daje ogromnych zawartości żelaza, wapnia, magnezu, natomiast też witamin A, E i witamin z grupy B. Zwłaszcza ważna jest ilość manganu oraz miedzi – minerałów, jakie służą jako kofaktory dla enzymu dysmutazy ponadtlenkowej. Jest on antyoksydantem, jaki umożliwia zabezpieczać mitochondria oraz czerwone ciałka krwi przed oddziaływaniem wolnych rodników.

Ważne związki roślinne, takie jak kwercetyna oraz kemferol

Naturalne elementy pokarmowe to nie jedynie witaminy oraz minerały, lecz też mnóstwo pozostałych treści czynnych. Takich jak flawonoidy. Stanowią one ważne przeciwutleniacze roślinne, jakie mają niezwykle pozytywny wpływ na zdrowie. Dwa zwłaszcza odpowiednio sprawdzone flawonoidy, kwercetyna oraz kemferol, są w ryżu peruwiańskim w zwłaszcza ogromnych dawkach. Co interesujące, ilość kwercetyny jest większa aniżeli w większości artykułów o dużej ilości tego związku, nawet takich jak żurawina.